søndag 8. mars 2015

Videre mot land - Closer to the shore


English summary below!

Velkommen til min nye musikkblogg! Her kommer jeg til å skrive om mine komposisjoner og tekster. Jeg begynner med sangsamlingen min fra 2007 "Blås meg bortover bølgene", og presenterer her den første sangen som heter "Videre mot land". Noter er utgitt hos Cantando Musikkforlag for solostemme (melodi) og piano, og for blandet kor.

Du kan lytte til sangen på YouTube ved å klikke her.Teksten finner du lenger ned i dette innlegget.




Litt bakgrunn for sangen:

Det har vært utvær. Stormen herjet voldsomt i hele natt, med regnskyll, flom og ødeleggelser. Du var ute et sted, rakk ikke å komme deg hjem, bare vann overalt, veiene oversvømt. Men du lever. En ny morgen har begynt, det lysner. Du ser at vannet har trukket seg tilbake, og selv om ikke alt er som før, finner du veien inn til land. Du må gå ett og ett skritt, videre, videre... Ikke bli stående, ellers synker du ned i den myke bunnen...

Dette bildet er utgangspunkt for sangen. Jeg tror de fleste kjenner til slike stormer i livet. Sangsamlingen heter da også "7 sanger om livet" som forteller om forskjellige sider ved det å være menneske.

Bildene jeg har valgt, er tatt ved den nordtyske kysten, i Fedderwardersiel (de tre første bildene i dette innlegget) og Dangast (siste bilde). Noen av bildene viser fotspor i den myke havbunnen ved fjæresjø. I Nordtyskland er det stor forskjell mellom flod og fjære, og det er langgrunt. Når det er fjæresjø, kan man gå veldig langt ut. Men man må være kjent, for vannet kommer raskere tilbake enn mange tror, og det har hendt at turister har omkommet fordi de ikke ser farene. Vannet samler seg i renner (du aner noe av det i bilde nr.2), og plutselig er veien tilbake stengt. Det er noen paralleller her, og derfor synes jeg bildene passer godt som illustrasjon til sangen.



Her er teksten:

Videre mot land

1. Det kom en ny morgen.
Det kom en ny dag
etter en natt så stormfull og tung.
Flommen trekker seg unna,
og jeg kan se veien jeg skal gå
videre mot land som bærer meg.
Videre, videre, videre, videre,
videre, videre mot land.

2. Sporene bak meg
fylles med vann.
Bunnen er myk, vil dra meg ned.
Jeg kan ikke dvele her,
men med jevne fottrinn skal jeg gå
videre mot land som bærer meg.
Videre, videre, videre, videre,
videre, videre mot land.
Videre, videre, videre, videre,
videre, videre mot land.

3. Veien mot målet
er slitsom og lang.
Jeg gir ikke opp, for håpet er med.
Jeg ser opp mot lyset,
og med nye krefter kan jeg gå
videre mot land som bærer meg.
Videre, videre, videre, videre,
videre, videre mot land.
Videre, videre, videre, videre, 
videre, videre mot land.

Sylke Feldhusen 2007





English summary



Welcome to my new music blog! I will write about my compositions and lyrics here. The first song I want to present, is from my song collection "Blås meg bortover bølgene" (Blow me away over the waves) from 2007. The song is titled "Videre mot land" (Closer to the shore). Sheet music is published by Cantando Musikkforlag (with Norwegian lyrics). You can listen to the song at YouTube here. 

A short summary of the content: Imagine a storm. You did not manage to get home, staying out in the night, with water everywhere. A new morning begins, the water has receded, and you see the direction where you have to go. You must not stay at the same place, otherwise you will sink into the soft bottom…

Most people know about such storms in their life. The songs in this collection tell about different aspects of being human.

The pictures I took, are from the northern coast of Germany, Fedderwardersiel og Dangast.

4 kommentarer:

Refleksjon på livsvegen sa...

NYDELEG SANG!

KLEM

Sylke Feldhusen sa...

Tusen takk, Sigrid!

Lev Livet Lett Lokki sa...

Dette er så fantastisk moro, Sylke! En glitrende idé! Og at man får alt presentert i en slik helhet er bare nydleig!
Supert med link så vi får hørt den herlige musikken din her også :)
Stor tommel opp og tvitvi videre!
Stor varm klem til deg ❥

Sylke Feldhusen sa...

Tusen takk for hyggelig kommentar, min venn :)

Stor klem til deg også!